תשרי תשכ"ז - ר' ישראל יואל סוסובר

מתוך Yomanim

קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(יומן תשרי ה'תשכ"ז - סוסיבר)
שורה 2: שורה 2:
====יומן תשרי ה'תשכ"ז - סוסיבר====
====יומן תשרי ה'תשכ"ז - סוסיבר====
-
ליל ר"ה ה'תשכ"ז:
+
===ליל אדר"ה ה'תשכ"ז:===
-
למעריב ירד 7:45, מיד רצה החזן להתחיל שיר המעלות, אז אד"ש אמר לו שעוד מוקדם ואמר אד"ש תהלים, ואח"ז התחיל לשיר אבינו מלכנו, אח"ז התפללו מעריב. אד"ש ציוה שכל האורחים הרוסים שיעמדו על ידו, ושמו ספסל תחת שעומד אד"ש ושם עמדו הרוסים. בשמו"ע האריך מאוד, וגם באמצע הפסיק והמשיך הפסיק כו'. אחרי מעריב אמר לשנה טובה תכתבו ותחתמו. בשעה 9:15 עלו למעלה לאכול. על השולחן למעלה שמו תאנים, אז קרא אד"ש לשלמה רייניץ ואמר לו שיורידו את התאנים, ושיביאו התפוחים, וכך עשה.
+
למעריב ירד 7:45, מיד רצה החזן להתחיל שיר המעלות, אז אד"ש אמר לו שעוד מוקדם ואמר אד"ש תהלים, ואח"ז התחיל לשיר אבינו מלכנו, אח"ז התפללו מעריב. אד"ש ציוה שכל האורחים הרוסים יעמדו על ידו, ושמו ספסל תחת איפה שעומד אד"ש ושם עמדו הרוסים. בשמו"ע האריך מאוד, וגם באמצע הפסיק והמשיך הפסיק כו'. אחרי מעריב אמר לשנה טובה תכתבו ותחתמו.  
 +
 
 +
בשעה 9:15 עלו למעלה לאכול. על השולחן למעלה שמו תאנים, אז קרא אד"ש לשלמה רייניץ ואמר לו שיורידו את התאנים, ושיביאו התפוחים, וכך עשה. אחרי נטילת ידים נטל ידיו והביט בחלון כדרכו, ואחרי ברכת המוציא טבל בדבש, ואח"ז אכל התפוח בדבש, ואח"ז טבל לחם במלח. על הדגים שם גם הפעם הרבה מלח. אחרי הדגים שטף ידיו עם מים, ואח"ז שם ידו עם המים על שפתו ואח"ז שתה סודה עם יין. גם שתה אחרי העוף. לא דיבר שום דבר, הלילה בירך על הכוס רייציק. לפני הבשר שמו ראש איל ואד"ש לקח חתיכה מזה. ובשעה 11:10 הלך הביתה עם הרבנית, והלך דרך קינגסטאן.
 +
 
 +
===יום ה' אדר"ה ה'תשכ"ז:===
 +
 
 +
הבקר ירד אד"ש להתפלל שעה 10, הביא עמו סידור אדה"ז החדש, והתהילים יהל אור והסידור, וביד הימין השופרות מעוטפות, וליב גרונר אחריו עם הפדיונות. מיד שעמד התחיל להסתכל בכוונות התקיעות והביט משך זמן, ואח"ז התחיל להתפלל. אחרי ברכו ישב, בשמו"ע הארוך אחרי שמו"ע ישב, והביט גם בסידור אדה"ז. בד' ומגן אברהם או מחי' המתים הי' קם קצת. באל עורך דין ובנתנה תוקף וכל מאמינים הי' עומד. באבינו מלכנו שרו. מיד בהתחלת שמו"ע התחילו כולם להתנפל על השולחנות ועל הארון הקודש והי' צעקות מהאנשים, ובהתחלת הקריאה הי' כבר מסוכן. [אד"ש נתן מאה דולר לר' יוחנן גורדון שיתן במשך החודש לאורחים שלו עליות].
 +
 
 +
בחמישי כשאד"ש עלה, לקח סידורו והשופרות מאחריו, וליב גרונר עם ארבעה חבילות הפדיונות. מיד שאד"ש עלה, התנפלו כולם על השולחנות, על הספסלים, והי' שמח. ועוד לפני קריה"ת הכריז ר' פנחס כץ שכולם ירדו מהשולחנות אבל... בהתחלת ההפטרה בכה אד"ש, אחרי מפטיר הביט האם ישנו על הבימה הרוסים, ואח"ז הביט האם שני ספרי תורות על ידו, ואח"כ שם טליתו על הפדיונות, ושם ראשו על הפדיונות, וכך הי' תחת טליתו כחמשה רגעים.  אח"כ הרים את הטלית והביט האם יהודי רוסי' נמצאים, ואח"ז שם טליתו על המצח והתחיל למנצח. ושם חזרה טליתו על הפדיונות וכך עד שגמרו למנצח. אח"ז אמר הפסוקים, ואחרי הפסוקים עוד הפעם שם טליתו על הפדיונות לרגע, והתחיל הברכות.
 +
 
 +
אח"ז תקע והלך קצת קשה התקיעות. בין עשרה קולות שם טליתו על הפדיונות לרגע. וכך גמר התקיעות, ואח"כ אמר הפסוקים שבסוף, והדחיפות היו נוראות. ואח"ז הלך אחרי הספרי תורות, וחזר עם השופרות ועם הפדיונות, ואד"ש הסתובב והביט על האנשים שעומדים על ידו. ובמוסף חזן שמו"ע ישב, וטעלשעווסקי התפלל מוסף. בשמו"ע תקעו, טעננבוים תקע. ואנחנו כורעים הביט על החזן, וגם הוא כרע. בברכת כהנים עמדו על ידו, אחרי כל התפילה אמר ישר כח. אמר תהילים של היום, בזמן שיצא אמר גוט יום טוב. התפילה נגמרה שעה 3:30.
 +
 
 +
עלה לאכול 3:50, עשה קידוש מעומד, טבל בדבש ואח"ז לקח חתיכת לחם עם מלח. בירך ברכת המזון ר' אליעזר ננס. נכנס למנחה 4:50, שרו אבינו מלכנו, ובזמן שיצא התחיל בניגון הושיעה את עמך. לתשליך יצא 5:15, הלכו אל ידו שני שוטרים וחדקוב, והי' בלתי סדר. הפעם הלך אד"ש דרך פרעזידענט והסתובב לברוקלין ולא לקינגסטאן כבשנה שעברה.
 +
 
 +
===ליל בדר"ה:===
 +
 
 +
ירד למעריב שעה 7:55, וירד עם סידורו והמשניות, ומיד התחיל להתפלל  ולא אמר תהלים. לא שרו אבינו מלכנו בהתחלה. גם הפעם האריך בשמו"ע, אחרי התפילה אמר קדיש וגם אמר משניות וקדיש דרבנן. בזמן שיצא אמר גוט יום טוב. עלה למעלה לאכול שעה 9:30, חכו על הרבנית אבל היא לא באה. עלה למעלה עשה קידוש, אחרי קידוש לקח שני תאנים, אכל ואח"ז לקח סידורו ועשה ברכה אחרונה, ואח"ז הלך ליטול ידיו. נטל יד ימין ארבעה פעמים -גם אתמול- והשמאל שלשה פעמים, ואח"ז בצע על החלות וטבל בדבש, ואח"ז לקח חתיכה חלה וטבל במלח, ואכל. בהדגים שם מלח.
 +
 
 +
בין הדגים להבשר התחיל ר' שמואל לוויטין לדבר, ואמר המשל מר' לוי יצחק מברדיטשוב. ורש"ל אמר "בערדיטשובער" ואד"ש אמר שצריכים להגיד ר' לוי יצחק מבערדיטשוב, וכך כתוב בליקוטי תורה. ואמר המשל והמשל עם מלך, אמר רש"ג שהמשל הוא בבן מלך, אז רש"ל שאל את אד"ש מה הוא אומר, ענה אד"ש שימשיך הלאה, ובסוף אמר רש"ג שחשב על המשל השני. אז ר' שמרי' גורארי' שמע שיש משל שני, שאל את אד"ש מה המשל השני, ענה אד"ש שיספרו את המשל בשמח"ת... ואח"כ אמר אד"ש לספר.
 +
 
 +
אח"ז שאל רש"ג למה לא כתוב בספר המנהגים שהבעל תוקע צריך להביט אחרי התקיעות בפנים שוחקות? ענה אד"ש שזה כתוב בפרי עץ חיים עוד לפני מנהג חב"ד. ואח"ז שאל אד"ש מה שבספר המנהגים כתוב שבליל הקידוש צריכים להגיד מעומד ובבקר לא כתוב שום דבר, ושאל רש"ג האם ר' ליב גרונר כתב את זה מעצמו? וענה לו אד"ש שלא כתב מעצמו אלא מרשימה. והמשיך אד"ש מה שישב חמיו כאן, לא ראי' מפני שאולי מצד הבריאות לא הי' יכול לקום, אבל בריגא גם ישב. ושאל אד"ש למה לא כתב שישב, וענה אד"ש שאולי זה לא הי' הוראה לרבים.
 +
 
 +
ואח"ז שאל רש"ל למה כתוב שהרביים לא היו מדברים בר"ה, ענה אד"ש שאז בנין המלכות בין כסא לעשור, ובנין המלכות בדבור אז צריכים לשמור הדיבור, אבל בדברי תורה יכולים לדבר - וגם כאן -. בירך ברכת המזון ר' דוב גורביץ, ואחרי האוכל הלך אד"ש ואמר גוט יום טוב להרבנית הזקנה, והרבנית דיברה עם אד"ש כמה רגעים, ואח"ז ירד אד"ש לחדרו והי' שם כחצי שעה, ויצא והלך הביתה 11:45. ער"ה הגיע טלגרמה מא"י שהגיעו עוד שני צעירים מרוסי'.
 +
 
 +
===יום ב' דר"ה:===
 +
 
 +
הבקר ירד אד"ש להתפלל 10:02. מיד שנכנס אמר איזהו מקומן והחזן רצה לגמור לפני אד"ש, אז אד"ש הרים ידו שעוד לא גמר ואח"כ אמר אד"ש קדיש דרבנן. הפעם לא ירד עם המשניות רק עם התהלים וסידור אדה"ז וסידורו, והשופרות כאתמול. גם היום הביט בהתחלת התפילה בסידור אדה"ז ואח"ז התפלל. בשמו"ע האריך. עלה לס"ת ואמר קדיש. שרו אבינו מלכנו. הי' דחיפות כאתמול בתקיעות. ואחרי מפטיר התחיל אד"ש להסתכל על הבימה האם נמצאים כל הרוסים, ולא ראה את כולם והחיל לחפש אותם בין הקהל והביט לכל הצדדים, ואמר שר' אשר ששונקין, ודוב פוטרערפאס, ומרדכי חן, ובנו של ר' אשר ששונקין, ובנו של ר' מענדל פוטערפאס יעלו, וחיפש משך זמן ואח"כ אמר שאתם רוצים שאני ירד למטה לרוסים? ואד"ש ראה למטה את דוב פוטערפאס קרא אותו באצבעו שיעלה, והי' מאוד (מרוגז).
 +
 
 +
אח"ז שם טליתו על הפדיונות וקירב הפדיונות אליו ובכה. והי' תחת טליתו משך זמן. ואח"ז קם והביט על הבימה האם כולם נמצאים, ועל שני ספרי תורות, וסיבב הטלית על המצח והתחיל למנצח. אח"ז הניח ראשו על הפדיונות והי' ככה עד שגמר למנצח, ואח"ז קם והביט על הבימה, ואח"ז הביט הפסוקים לפני הברכות, ולפני הברכות עוה"פ הניח ראשו לכמה רגעים, ואח"ז שם צעיף חדש על צאוורו (מפני שאומר שהחיינו ביום השני אומר גם על הצעיף) ואמר הברכות. ואח"ז תקע בשופר ובין כל עשר קולות שם ראשו על הפדיונות, ובהברכה בכה. התקיעות גם הלך קשה. גם במוסף הלך עם הצעיף החדש, וטעננבוים תקע בשמו"ע.
 +
 
 +
היום לא הביט בואנחנו כורעים על החזן. אמר כל הקדישים והמשניות לא הביא, אז שם ליב גרונר סידור פשוט עם המשניות, ואד"ש הביא בסידורו דף אחד מהמשניות שלו, ואעפ"כ פתח את הסידור ואמר משנה אחד וסגר אותו, ואמר מהדף שלו. הפעם אחרי התקיעות שעמד על מקומו הביט על הקהל שעומד אל ידו. התפילה נגמרה שעה 2:50.
 +
 
 +
עלה לאכול 3:10. עליתי למעלה. גם אכל הפעם ר' דוב ריבקין ושאל את אד"ש, למה בסידור אדה"ז לא כתוב שאחרי התקיעות שילכו לבתיהם לאכול, וענה אד"ש שכתוב בהוספות מסתמא, אמר שלא ראה בהדפוס ראשון אמר לו אד"ש, וגם סיפר ר' דוב רבקין שהי' אצל הרש"ב אז הרש"ב אמר לו שבזמן שאמר הרחמן מעביר כמה אצבעות תחת זקנו וזהו י"ג מדות הרחמים, אמר אד"ש שכתוב בקבלה שהידים הם עשר אצבעות שהם עשר ספירות ודיקנא קדישא י"ג מידות.
 +
 
 +
ירד מלמעלה שעה 4 ואח"כ התפללו מנחה, ובשעה 6:25 ירד אד"ש להתוועדות. אמר לחיים, ניגנו אבינו מלכנו ואח"כ הושיעה את עמך, ואח"ז אמר אד"ש לר' זלמן דוכמאן שיכריז מי שלא נטל ידיו שיטול, ואח"כ חילק אד"ש משקה שהביאו מרוסי' שני בקבוקים קטן וגדול, ולפני זה שם בכוסו, ואח"כ חילק להזקנים שהגיעו מרוסי' לכל אחד שאל אד"ש שמו ושם אמו, גם להבחורים, וגם חילק למרדכי חן, ואח"כ שאל את יוסף מוצקין איפה אחיו ולא הי', ואד"ש עשה עם ידו שהוא בטלן וחיפש אותו, אבל לא הי' וכשבא כבר לא הי' משקה, וגם לעוד כמה חילק מהמשקה ואח"כ נתן אד"ש מהחלה לננס שיחלק ליהודי רוסי', ואח"כ ציוה אד"ש לנגן הניגון דד' בבות מהבעש"ט ומהמגיד ומאדה"ז, ואח"כ של אדה"ז, ואח"ז של הצ"צ, וניגון מהר"ש וניגון אדנ"ע ושרו הניגון של ראטוב שלפני המאמר, ואח"ז הבינוני, ואד"ש הי' בדביקות כל הזמן ששרו, ואח"כ אמר שהולך להגיד מאמר ומיד ניגנו הניגון, והתחיל המאמר תקעו בחודש שופר ואח"כ המאמר של הצ"צ מענין של העני, למה הוא צריך להיות העני, ובכה קצת.
 +
 
 +
אחרי המאמר אמר לר' פנחס כץ שיכריז שמי שירצה לצאת מהקידוש ורוצה להגיד לחיים שיצא מהקידוש, ומי שיש לו בית שיכול להגיד עוה"פ בשביל בני ביתו (ואמר פורס מפה ומקדש), וגם אמר לר' פנחס כץ שיכריז גם מ'זאל וויסן פאר וועמען מ'שטייט און אוואו מ'שטייט כמו שהי' מכריז לפני התקיעות, ואד"ש חייך. ור' זלמן דוכמאן עשה קידוש, ואח"כ אמרו לחיים, אבל אד"ש לא שתה אחרי הקידוש. אח"כ קרא אד"ש את בנו של ר' אשר ששונקין ונתן לו יין ואמר לו שיגיד לחיים, ואח"כ שאל אותו אד"ש האם נטל ידיו? ענה שלא, הלך ונטל ידיו ונתן חתיכת חלה וטבל (אד"ש) את החלה בדבש, ועה הברכה ואכל, ואד"ש חייך. ואח"כ אמר עוד שיחה ואח"ז בירך ברכת המזון, והיין לא שתה. ההתוועדות נגמרה שעה 8:30, ואח"כ התפללו קבלת שבת ומעריב, ואחרי התפילה ניגנו הניגון הושיעה את עמך, ויצא. ובשעה 10:10 הלך הביתה, והי' אח"כ חזרה. בתפילת קבלת שבת אמר קדיש.
 +
 
 +
===יום ש"ק ג' תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש ל 770 שעה 9:50, ירד עם הסידור והחומש, והתניא. הביט בתניא בהתחלת התפילה, ואח"כ התפלל עד אחרי שמונה עשרה, ואח"ז הביט בחומש וגם בסידורו. קיבל מפטיר. בשעה 1:30 ירד להתוועדות, עשה קידוש על היין שבירך אתמול, ואכל מזונות. דיבר כמה שיחות בענין ר"ה, ואח"כ אמר מאמר שיר המעלות המשך לר"ה, ואח"ז אמר על פרשה חומש עם רש"י בהאזינו על ויאמר ד' אל משה בעצם היום הזה, ורש"י מביא כמה פעמים שכתוב שעצם היום הזה, ואד"ש שאל הרבה קושיות למה רש"י מביא כל אלו וגם הסברות שלהם, והתוועדות נמשכה עד שעה 4:20.
 +
 
 +
אח"ז התחיל אד"ש לחלק כוס של ברכה שלא חילק אתמול, וכך חילק עד שעה 6. ואח"כ ישב אד"ש והתחיל לנגן הניגון בני היכלא, ופתח סידורו ואד"ש ניגן עד שגמר כל בני היכלא וניגן בהתלהבות, ויצא עם הניגון. ובאמצע ההתוועדות שאל על ר' יחיאל ריינער [שאתמול בלילה שחורים נתנו לו מכות, והרבנית של אד"ש צעקה ובאו שוטרים, ואח"ז בא הרבי מביתו וראה השוטרים ודיבר אתם כעשר רגעים], ואד"ש שאל האם ישנו שיגיד לחיים אבל לא הי'. אחרי מנחה יצא עם הניגון הושיעה את עמך וגם כשיצא לביתו. למעריב נכנס 7:30, ובשעה 7:55 נסע הביתה.
 +
 
 +
===יום ב' ה' תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש ל 770 שעה 10, נכנס לקריה"ת 10:05. נכנס למנחה 3:20, לפני זה הי' שם אחד. נסע הביתה שעה 6 וחזר 7:05. למעריב נכנס 9:55, ירד אד"ש למטה לפני העמוד והי' דחיפות. כבר לא הביא המשניות רק כמה דפים ושם על זה שיחה, ואחרי התפילה הסתובב והביט על הנוכחים. את המשניות אמר בקול בניגון שלו. בשעה 11 יצא חדקוב מאד"ש, ואחרי שעה בשעה 12 נסע הביתה עם חדקוב וקרינסקי.
 +
 
 +
===יום ג' ו' תשרי יום היארצייט של אמו:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש 9:15, ירד להתפלל 9:35, התפילה נגמרה 10:30. השיר של יום אמר בלחש וגם באין כאלוקינו. בשעה 11:40 נסע למקוה וחזר 12:20, ובשעה 1 נסע לאוהל עם המעיל העבה. מיד שישב בקאר הוציא השעון ומילא אותו. וחזר מהאוהל 6:25. כשנכנס להתפלל למטה בזאל דחפו אותו, ונעמד והביט אחורי. במנחה לא אמר משניות בקול רם. נכנס למעריב 7:30, בשעה 7:50 נסע הביתה וחזר 9:00.
 +
 
 +
ירד להתוועדות 9:35 (הרמקול לא פעל טוב), מיד שישב הכין היין והמזונות, והתחיל בשיחה בענין עשי"ת ויום הכיפורים. בהתחלת דבר הרמקול דיבר חזק וחלש, ואד"ש עשה עם ראשו שלא שבע רצון מזה וכך כמה פעמים, ואח"כ ניגש סימספון ואמר לאד"ש שרוצים להשים רמקול חדש, אז אד"ש עשה עם הכתפיים שלא צריכים. ואח"כ עשה אד"ש מגבית, ושאל לחדקוב האם הכינו מעטפות, ענה שלא, אמר אד"ש: כשצריכים מעטפות אין, כשצריכים מזג אוויר אין, וכשצריכים רמקול אין, כל דבר בזמנו אין! וחייך. ואח"כ הביאו מעטפות וחילקו. הי' שיחה בענין משיח.
 +
 
 +
באמצע ההתוועדות הגיע אלי זילבערשטרום ומאיר פרידמאן, ואד"ש שאל לישראל פרידמאן איפה אחיך, ענה שישנו. הראה אד"ש לו שיגיד לחיים על כוס גדול ושתה ואח"כ חיפש את זילבערשטרום שגם יגיד לחיים וגם על כוס גדול, והוא בכה מאוד, ואח"כ הרים אד"ש את המפה של מזונות וקרא את זילבערשטרום שיבוא, ושאל אותו האם מרת גופין הגיע? ולא ענה, שאל אד"ש האם המריאה איתכם? אמר שכן והיא נמצאת (?) ענה שלא יודע. ואח"כ דיבר שני שיחות ואמר לאלי ולמאיר פרידמאן גם קרא ואמר לו, שיקח המזונות שיעשו התוועדות או בשביל החזרה. ואח"כ התחיל אד"ש הניגון עסן עסט זיך וכך הניגון כעשרה פעמים בהתפעלות, וגם שיצא יצא עם הניגון. ההתוועדות נגמרה שעה 12:15, ובשעה 12:20 נסע הביתה.
 +
 
 +
===יום ד' ז' תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש שעה 11:15, נכנס למנחה 3:15. שרו הניגון אבינו מלכנו פעם אחת וגם כל יום. נסע הביתה 6:15, וחזר 7:05. - כתבתי באיזה פתק.
 +
 
 +
===יום ו' עריוהכ"פ:===
 +
 
 +
הבקר לכפרות בא אד"ש ברגל שעה 6:20, עשה כפרות בחדרו ויצא 6:30 עם התרנגול בידו, ואחריו ליב גרונר. קלמנסון שחט את העוף, ור' יוחנן גורדון ואד"ש שפך קצת עפר. וחזר ונסע למקוה 7:15, וחזר 7:30. נכנס להתפלל 8:05, התפילה עשו מהר ונגמרה 8:35. בשעה 9 פתח הדלת וחילק לעקאח ,לקחתי בשביל רבינוביץ ועוד (שאר השמות לא ברורים). עשו הרבה הפסקות. בשעה 1:45 נסע הביתה לאכול וחזר 2:10. ירד למנחה 3:20, והתחיל מיד להשים בקופות וכך שם הרבה זמן עד הסוף, ואח"ז התפללו מנחה, אחרי מנחה עלה על השולחן הביט על הקהל וסגר עיניו ואמר הברכה... ואח"כ ירד ועלה חזרה לחדרו, ומיד התחיל עוה"פ לחלק וחילק בפנים צוחקות, ובשעה 5:15 נסע הביתה וחזר שעה 6.
 +
 
 +
הי' אל יד חדרו מאוד הרבה דחיפות ויודל קרינסקי הי' צריך להיכנס, עלה על האנשים וכך גם יצא על ראשיהם של האנשים, והי' דחוס ובשעה 6:20 יצא אד"ש ושם טליתו תחת ראשו אחרי פניו ואמר יברכך וגו', ואמר הברכה. מיד ירדו למטה והברכה יצא עוד היום מתוקתקת. מיד שירד אמר תהלים, אחרי תהלים אמר וידוי ואח"כ אמר עוה"פ תהילים, ואח"כ ישב. לפני כל נדרי שרו אבינו מלכנו אע"פ שלא אמרו. בשמו"ע האריך. הוריד אתו הסידור והתהילים ומחזור השלם, ושם לא הביט בכל התפילה. בכי אנו עמך שרו, וכך כל הניגונים. אחרי תפלת ערבית שהתפלל טלעשעווסקי אמרו כל התהלים, חצי תהילים אמר זלמן דוכמאן והחצי השני אמר שמערלינג, והחזן גמר לפני אד"ש, אז אד"ש ישב עוד כעשר רגעים עד שגמר ואח"כ עלה. שרו רחמנא, בסליחות אמר מעומד, בזמן שיצא לא אמר כלום. הלך הביתה 10:10.
 +
 
 +
===יום הכיפורים:===
 +
 
 +
הבקר ירד אד"ש בדיוק 10. התחיל מהתחלת הקרבנות, ירד רק עם הסידור והתהלים. אחרי ברכו ישב. בשמו"ע הארוך אחרי השמו"ע עוד קצת ישב ואח"ז ישב. באל עורך דין עמד עד אחרי קדושה, הטלית הי' מאחורי המצח, לא עלה למפטיר. בבקר הביט בהגבהה. במוסף בכריעות בעלינו כרע בניגון, אבל כל הכריעות כרע בזמן שהחזן אחז והכהנים, ועשה מהר. הכריעה שם פניו על הריצפה ועל שני האצבעות משתחווה, ואח"ז הביט על החזן. בכהנים אמר אחרי הדוכן יישר כח. ליב גרונר הביא לו התהילים על כסאו אבל אד"ש חזר ועמד על הסטענדער. נגמר התפילה שעה 4, וכשיצא אמר גוט יום טוב.
 +
 
 +
ירד למנחה 4:50, במפטיר יונה עלה אד"ש, הי' קצת דחיפות. במנחה עמד, שרו רחמנא. במנחה שמונה עשרה האריך אד"ש, כך כל השמונה עשרה. מנחה התפלל זיסקינד ונעילה טעלעשעווסקי. בנעילה גם האריך והטלית הי' תחת ראשו. באבינו מלכנו שרו, ואח"כ במארש הי' דחיפות נוראות ושר כחמשה רגעים ועלה על הכסא ועשה עם עם ידו הימנית, לא הי' משהו מיוחד. לפני מעריב הוציא הכובע מהסטענדער ולבש הכובע, והוריד הטלית. בהבדלה הביט למעלה. כשיצא התחיל בניגון הניגון הושיעה את עמך, ואח"ז עלה לחדרו. נגמר נעילה ומעריב שעה 8:10. ובשעה 8:50 יצא לקידוש לבנה. לפני זה באה הרבנית ואד"ש עשה ההבדלה בחדרו, ובשעה 10 עלה למעלה לאכול מפני שחכה שעה על קפה ששתה לפני זה. 
 +
 
 +
===תשכ"ז:===
 +
 
 +
ניגון של הבעש"ט כתר ש"ט אור תורה ותניא (מה שאינם כרוכים ביחד).... שמחבה"ש מדאורייתא .. מפטיר יונה סגולה לענינים גשמיים...מפטיר יונה לכהן..  חסד שבגבורה. ר"ה ובכן תן פחדך..(זהר). ויתן לך להגיד בשנים.. לא שמעתי הניגון... הי' לוי רש"ל ויודע הניגון....לא ראיתי שמחבה"ש .. של יום ראשון.. דיברו בענין המנהגים נדפס מהר ואז לא כתבתי בענין צדקה (בערחה"ס) יכולתי לגשת לחפש (הנהגת כ"ק מו"ח אדמו"ר?)...  בבוקר יום א' שאל זלמן טייבל בענין למה סוכות אחרי.. וגם לא בערך אחרי יוהכ"פ ז' ימים סוכות (ההפרש בין פסח וסוכות, אמונה..) בענין וככה שמחבה"ש אחרי נטילת לולב... בלילה הראשון ע"פ נגלה שואבה וכן ע"פ חסידות לא ראיתי בזמן שהדפיסו לא שמתי לב אין לי חרטה לא מצאתי טעם.. ערב סוכות, לולב עם הסוכה מה שייך יונה אמיתי כולם היו (בינה גילוי החכמה).
 +
 
 +
===מוצאי יוהכ"פ:===
 +
 
 +
עלה למעלה לאכול, מיד שם סידרו על השולחן ואח"כ הלך ואמר גוט יו"ט להרבנית. ואח"ז נטל ידיו על הימין ארבעה פעמים ועל השמאל שלש, בצע על החלה וטבל בדבש ואח"כ טבל במלח, אכל דגים, רש"ל לא הי' וישב על מקומו ר' אלעזר ננס. התחיל רש"ג לשאול, ושאל האם צריכים לעשות בהבדלה על בשמים? ואמר אד"ש שכן, ואמר דוב רבקין זה כתוב בשו"ע של המתנגדים על זה, ואמר אד"ש שהחידוש הוא על שו"ע של חסידים. ואח"כ שאל האם אומרים ויתן לך? ענה אד"ש שזה כתוב במחזור השלם לפני ספר המנהגים, ואד"ש חייך (התכוין על רש"ג), ואד"ש המשיך ואמר שצריכים להגיד ביחד, כך אמר אדנ"ע.
 +
 
 +
ואח"כ שאל רש"ג בענין השיריים של הבדלה, אמר אד"ש שאדנ"ע לא הי' נותן וגם חמיו אלא של מוצאי יום כפור. וסיפר רש"ג על מרדכי בראבריסיו אדנ"ע נתן לו שיריים מהבדלה והבריא, אמר אד"ש שלא שמע את זה. ואח"כ אמר אד"ש אולי זה הי' במוצאי יוהכ"פ או במוצאי שבת שחל ביו"ט. אח"כ שאל רש"ג למה עושים הבדלה עם הקיטל ועם הטלית מה שייך להבדלה? וענה אד"ש שבזמן שעושים הבדלה עוד עומדים בקדושה שלפני זה, אז צריכים לעשות עם הקיטל ואח"ז בא ההבדלה. ובזמן שדיברו בענין ויתן לך, שאל ננס האם יכולים עוד להגיד ויתן לך ענה אד"ש שיתן ויחזור ויתן.
 +
 
 +
ואח"כ דיברו בענין שיעורים שחולה יכול לאכול ביוהכ"פ, ואמר דוב רבקין שמצא כתב אצל אביו על הכתב סופר שאמר 12 רגעים, מפני שהדין הוא חצי מיל ומיל לפי אדמה"ז הוא 24 רגעים, אבל לפי כל השיטות הוא השיעור הכי הגבוה הוא 9 רגעים. ואמר אד"ש שע"ז יכולים לשאול ולשאול מיט'ן גאנצן ברייטקייט מפני שאני כתבתי את זה, ועד שאני כתבתי לא ידעתי הענינים אלו, ואמר שלא ראה שיעור יותר מזה תשע רגעים, ואמר שלפי הצ"צ הוא 6 רגעים, לפי מר' הלל מפאריטש הוא חצי רגע, ואד"ש אמר שזוין מביא שחיים מבריסק מביא מאביו ר' יוסף בער שהי' מקיל ביום הכיפורים ואמר מי שמקיל ביום הכיפורים מחמיר בדיני נפשות.
 +
 
 +
ואח"כ סיפר דוב רבקין, שהצ"צ פעם הי' מאוד חלוש והרופא שלא יאכל בת"ב ומהרי"ל גם הי' שם, ובת"ב בבקר מסתמא בבקר לא הלך הצ"צ לאכול אלא כך נשאר עד אחה"צ ,ואח"ז בא מהרי"ל וראה שהצ"צ מאוד חלוש וניגש אליו ואמר לו שהרופא אמר שיאכל. אמר: נו מ'וואלט געווען יום כפור וואלט איך געגעסען מפני ביום הכיפורים מדמים למלאכים, טוב אני לא יהי' מלאך, והתורה גם ציוה לאכול לחולה. אבל בת"ב ס' קומט דאך ניט עסן ואיך יכולים לאכול? ולא אכל. ואד"ש הסביר שביום הכיפורים הצום לבד נותן כוחות כך כתוב בלקוטי תורה אבל ע"ז ת"ב לא כתוב.
 +
 
 +
ואח"ז סיפר ננס, שר' הלל בת"ב אחרון צם והי' מאוד חלוש. אחרי ת"ב אמר להרבנים למה לא אמרו לי לאכול? ואחרי כמה ימים נפטר. ואח"ז שאל אד"ש לכאורה לשתות צריכים יותר להתיר מאכילה, והדין להיפך וגם אכילה היא מפורשת אבל שתי' לומדים רק מאכילה, והי' שקלא וטריא ואד"ש נשאר בקושיות ואמר שיהא פוסק בתשע רגעים. אמר דוב רבקין שביום הכיפורים אומרים על התענית שיהי' תענית טוב, אבל בת"ב לא. אמר אד"ש כשהי' בגרמני' אז הי' שם בת"ב וגם אמרו על התענית, אבל ביום הכיפורים לא הי' שם.
 +
 
 +
===יום א' יא תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש ל 770 שעה 10:50, נכנס למנחה 3:22, עמד יוסף יצחק אופן שמונה עשרה אז אד"ש לא ישב על הספסל. נסע הביתה 6:20, חזר 7:10. התחילה היחידות 8:25, למעריב 10:40. בסוף היחידות נכנס צבי גרינוואלד זושא ווילמובסקי ליותר מחצי שעה, שמערלינג אד"ש קנה ממנו שלשה כרטיסים האכילה בשבילו ושלש בשביל הרבנית ואמר לו אד"ש שרואה שבר מזל שהפעם האחרונה זכה בספר ישראל בעש"ט, ונתן 2 חמישיות אחד 2 בשביל האכילה ושמונה בשביל משקה שיתוועד בת"א בבית הכנסת. היחידות נגמרה 4:35, חדקוב הי' כמה רגעים.
 +
 
 +
===יום ב' י"ב תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש ל 770 ברגל 12:20,  בסוכה שאל יד 770 נכנס אד"ש לבין הגדר לבית ראטשטיין והביט שם ואח"כ פגש אותו הולנדר, ואד"ש דיבר איתו ואד"ש הכניס יד אחד בכיווי חזק  וכך כ 25 רגעים דיברו יותר מרבע שעה, ואח"כ שנכנס לחדרו. אחרי זה רצו לקה"ת והביט על כל העומדים. למנחה נכנס 3:16 נסע הביתה 6:10, חזר מהבית 7:20. התחילה היחידות 8:35, נכנסו האנגליים וזוגות, ומאיר הרשקופ אמר שיסע חזרה, וגם הי' דוד פישר 8 רגעים. למעריב נכנס 9:55, אחרי מעריב נכנס חדקוב והי' שם כעשר רגעים. ואח"כ נכנסו יצחק מענדל ליס לרבע שעה, בנו חיים מאיר לשתי רגעים, מאיר הרשקופ ל 10 רגעים אד"ש ציווה לו לחזור חזרה לאה"ק.
 +
 
 +
קורט ארפקי הכניס הדפים לאד"ש, מאיר פרידמאן נכנס ,שמרי' גור ארי', משה אשכנזי, אלי זילברשטרום, יוסף פרמן, דוד פישער 8 רגעים, ישראל לוין 15, פנחס פלדמן 10, דניאל מאיערס, חנן רייצעס, ובנו בדמן שהוא הי' בפנים צלצל אד"ש בדלת שיביאו להוציא אותו, ויודל מיד ניגש וגם נכנס בפנים וחכה עד שיצא, והי' חנן כ 25 רגעים, זושא רבקין, ארי' קפלן, מנחם וילהלם, שמואל אזימאוו, מאיר מינקאוויטש הי' כעשר רגעים, יצחק שפרינגער. בשעה 3:33 הגיע משה סלונים ומשה שניאורסאהן משעה והתוועד ר' מענדל פוטערפאס עם משה אשכנזי ועוד, והי' שמח מאוד. בשעה 4:10 יצא אד"ש והביט בזאל ונסע עם חדקוב וקרינסקי. הבוחנים שהי' השנה הם מינקה גרוזמאן ומשה אשכנזי ור' דוד חנזין, דוב פוטערפאס הי' ביחידות ונחמן סודאק.
 +
 
 +
===יום ג' י"ג תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש ברגל בשעה 12:20, נסע למקוה 12:40, חזר מהמקוה 1:10, נסע לאוהל 2:35, חזר מאוהל שעה 6:55 עשרה רגעים אחרי השקיעה, ומיד שבא נטל ידיו ואח"ז נכנס לחדרו ואח"כ נכנס למנחה. רד"ל התפלל הי' קהל גדול, וגם הגיעו חצי שעה לפני זה יחזקאל שפרינגער, מענדל בלינצקי מכפר חב"ד, משה צפתמן, ישראל ברוק, שמואל פרוס, אברהם דונין, שלום סלאווין ועוד, ולא כולם באו עם אומרין אחד. למעריב נכנס 7:25, אחרי עלינו הביט אד"ש וחיפש את רש"ל, ורש"ל מיד ניגש אבל דחפו אותו ורץ מהר, אז אד"ש הביט חזק. אחרי מעריב הוציא אד"ש מחיקו חבילה דולרים חדשים מהודקים הי' שם כשלש עשרה ואמר שיתוועד עם הכסף, והשנה היא השנה הראשונה של נשיאותו של המהר"ש ובירך אותו שגם בשנה הבאה שיתוועד עוד יותר טוב, ואח"כ נכנס לחדרו. ובשעה 7:40 נסע הביתה וחזר 8:45. בשעה 11:25 נסע הביתה עם הרבנית.
 +
 
 +
===ליל א' דחגה"ס - י"ד תשרי:===
 +
 
 +
אד"ש ציווה לר' יעקב כץ שינגן, והוא ניגן ניגון של שלש בבות. הבבא של הבעש"ט ושל המגיד והאדה"ז. שאל רש"ג הלא כתוב שכתר בעש"ט ואור תורה והתניא שלא יכריכו ביחד, (וגם מספרים שאדמו"ר הרש"ב לפני יחידות הי' מסתכל בשלשה ספרים אלו) וכאן שרים השלשה ביחד? ענה אד"ש: ששם הכתר בעש"ט עשה שוחט אחד, ואור תורה עשה תלמיד של המגיד, והתניא כתב אדמו"ר הזקן לבד, ואיך יכולים לכרוך את של שוחט עם אדה"ז? אבל כאן הניגון הבבא השני' היא מתרצת הראשונה, וגם השלישי על השני'.
 +
 
 +
ואח"כ סיפר יעקב כץ מה שאדמו"ר הריי"ץ אמר בשנת ת"ש בסוכות, וכך אמר: שכאן (ע"ע) יושב הבעש"ט ובצד ימינו המגיד ואחריו אדה"ז ואחריו אדמוה"צ ואחריו הצ"צ, ובצד שמאל המהר"ש והרש"ב, ואמר אז זעט זיי! ושאל לר' יעקב כץ אם הוא רואה והמשיך יעקב כץ ואמר: לא הייתי רואה לא יכולתי לאכול, וגם כעת שאומרים שאברהם אבינו ישנו עם כולם אז גם יכולים לאכול! ואד"ש צחק בקול ולא הי' יכול להתאפק. ואח"כ שאל יעקב כץ למה אומרים אברהם ועמו יצחק, מה חשוב לי איזה אושפיזין היום הלא באים גם השאר? ענה אד"ש איך אצלך אתה ושותף... (הלא יש בעל הבית ויש גם שותף עמו) ואד"ש חייך.
 +
 
 +
ואח"כ דיברו בענין מפטיר יונה, ואמרו שאורנשטיין חותנו של הרש"ב הי' כהן וקיבל מפטיר יונה ודיברו בענין זה. ואד"ש שאל את סימספון ואת רייציק האם זה אמת? וענו ששמעו. ואד"ש אמר אולי הי' מנין של כהנים ודיברו בענין זה. ואח"כ אל רש"ג שכתוב בספר המנהגים שבסוכות יש מצוה לשמוח. שאל האם הכוונה על שמחת בית השואבה? ענה אד"ש שמדאורייתא זה מיום השני אבל כעת שאין בית המקדש וניסוך המים, ומים תורה, אז מתחיל השמחה בלילה הראשון. ואמר לוא הי' יכול לעשות שמחת בית השואבה עוד לפני סוכות ז.א. ערב סוכות הי' כותב (לא הי' מקור על זה) וחייך.
 +
 
 +
בענין מפטיר יונה שאל רש"ג למה חיבבו הרביים את מפטיר יונה? ענה אד"ש שהטעם ע"ז לא יודע (המקור ע"ז), אבל כתוב שזה טוב לגשמיות. ודיברו על ענין בזוהר על ובכן תן פחדך חסד שבגבורה ודיברו בענין גבורה שבחסד. בענין האושפיזין שאברהם הי' חסד ויצחק... וכו', ואח"כ אמר אד"ש שמה ששאל רש"ג בענין בשמים במוצאי, ואח"כ אמר אד"ש שיש מחלוקת ע"ז. שרו איזה ניגון, ונדמה שרש"ג לא שמע הניגון או אד"ש לא שמע את זה, ואמר אד"ש שרש"ל לוי וצריכים לשאול אותו.
 +
 
 +
===יום ב' דחגה"ס - ט"ז תשרי:===
 +
 
 +
ההתוועדות של יום ב' דחג הסוכות נגמרה שעה 8:25, ואמר כוס של ברכה יחלקו מחר, ויצא עם ניגון. הלך הביתה שעה 9:10, הי' חזרה.
 +
 
 +
===יום ש"ק א' דחוהמ"ס י"ז תשרי:===
 +
 
 +
ירד גשם חזק. הבקר בא אד"ש 9:55, ירד להתפילה 10:03, מיד שבא אמר תניא ולא פתח סידורו משך זמן, ואח"כ התחיל בקרבנות וגם הביט לפני ב"ש. קיבל מפטיר. נגמרה התפילה 12:20. בשעה 1:30 ירד אד"ש להתוועדות עם המעיל החורפי, וירד גשם חזק ושרו מאוד שמח, ואיך שהתיישב אד"ש הוריד מעיל החורפי. בא עם הסידור, ועשה קידוש, ואכל חתיכה מזונות. התחיל לדבר בענין סוכות שמחת בית השואבה ואמר מאמר ושאבתם מים בששון, ודיבר גם שיחה בענין ומים (וירד גשם) אמר שהגשם יכול להפסק אבל ירד גשם עוד יותר חזק. ישראל ליבוב ניגש עם משקה, אמר לו אד"ש שיוריד המעיל גשם והי' לו משקה מרוסי' הפך בכוסו קצת. התוועד שעה 3, ואמר שכל פעם שוכחים לברך ברכה אחרונה שלא ישכחו.
 +
 
 +
את המזונות נתן למשה דובינסקי, את ברכת הגפן עשה בלי סידור מפני שהי' רטוב, אח"ז התחיל לחלק כוס של ברכה והלביש את המעיל, ועשה שמח ועשה עם ידיו בניגונים. יודל שמוטקין אמר לאד"ש שהוא שליח מהקהל שאד"ש יצא להתוועד שמחת ביה"ש, אמר לו אד"ש העיקר שעשית שליחותך. כשנכנס למנחה 3:50, כולם היו רטובים. ויצא ממנחה העם ניגן וגם כשהלך הביתה, הי' גשם. כשחזר מביתו בא עם הכובע החדש ועם הסירטוק החדש והנעליים החדשים, נכנס למעריב 7:30, נסע הביתה 8:10.
 +
 
 +
===יום ב' ג' דחוהמ"ס י"ט תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש שעה 9:50, לא נכנס לסוכה בכלל. שאל למה מחכים? ירד 10:03, עם הלולב והאתרוג והסידור, והתפלל עם המנין. יצא למנחה 3:15, הגיע מרדכי לוין. נסע הביתה 5:30, חזר 7:10. נכנס למעריב 7:15, נסע הביתה עם הרבנית 11:20. התוועדו קאזאנובסקי ולאקשאן. השמטה: אמר שיקראו את שלום ישראל, בן ציון שם טוב ניקה את הסוכה.
 +
 
 +
===יום ג' ד' דחוהמ"ס כ' תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש 9:55, ירד להתפילה 10:05. קיבל עלי'. בהודו לה' שלבסוף הודו, אז בתחילה אד"ש לא נענע וגמר עד הושענות והביט על החזן, ואח"ז עשה נענונעים להודו לה'. בזמן שיצא התחיל הושיעה את עמך. בשעה 12:30 נכנס לסוכה לחצי שעה. למנחה יצא 3:23, אחרי מנחה נתן לו שלום אחד, ואח"כ נכנס יול'ס (הרב יאלעס) את נכדו לסוכה של הרבי ובירך על האתרוג של אד"ש. נסע הביתה הערב 6:50, וחזר 7:10. בזמן שבא הביט הרבה זמן בסוכה מפני שיש שם לכלוך, ובשעה 7:15 יצא למעריב וניגן הושיעה. שיצא בשעה 10:30 בלילה נכנס לסוכה לשעה ובזמן שנכנס ויצא הביט משך זמן על הלכלוך שבסוכה בזמן שיצא הביט הרבה.
 +
 
 +
ירד לתהילים שעה 1:10 וגמר תהילים שעה 2:25, ולא גמר עוד ויצא עם הניגון הושיעה את עמך. היהי רצון אחרי תהלים פעם אמר השני יהי רצון ופעם רק של הושענה רבה. נסע הביתה שעה 3:20 בזמן שיצא הביט בסוכה, ואחז בידו ההושענות ונכנס לקר.
 +
 
 +
===יום ד' ה' דחוהמ"ס הושענה רבה כ"א תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש ל 770 שעה 9:50, ירד להתפילה 10:10 עם הלולב והאתרוג והסידור, והושענות לא הוריד. .. מיד מהלולב, הלך בכל הושענה וחזר. קיבל רביעי. בקול מבשר אח"כ הזיז כסאו והרים השטיח, והכה חמש חביטות. בזמן שגמרו התפילה התחיל ר' זושא ווילמובסקי נפוליון מארש ואד"ש עודד עם ידו. אחרי התפילה נתן אד"ש חזרה הלולב והאתרוג שלו ואמר .. ע"ז. ובשעה 12:20 התחיל לחלק לעקאח שעה וחצי, ואח""כ הפסיק ובשעה 2:10 יצא למנחה. בשעה 5 יצא לנסוע הביתה, ראה שמחכים לעקאח מיד חזר לסוכה והתחיל לחלק, ואח"כ ראה את אברהם פרשן ואמר הושענה רבה לשון ישועה רבה, ואח"כ הלכו לחזור לבתי כנסיות.
 +
 
 +
===ליל שמע"צ כ"ב תשרי:===
 +
 
 +
הרבי יצא למעריב למעלה בזאל שעה 7:15, מיד התחיל לנגן ועשה עם ידו. להקפות ירד שעה 9, מיד התחילו לאמר אתה הראת ואד"ש רק הפסוק הראשון והאחרון, והשאר חילקו. השלשה אתה הראת את הפסוק ופרצת לא אמרו. אחרי אתה הראת התחיל אד"ש ניגון ושימח מאוד. למטה הי' דחיפות נוראות, שברו השלחן הגדול שנעמד בכדי שאד"ש יוכל לרקוד בהקפות. בהקפה ראשונה ירד אד"ש, ואחריו הרש"ג ואחריו רש"ל ובנו בנימין, ואד"ש רקד עם רש"ג. אד"ש לא נענע ראשו חזק גם בהקפה אחרונה, ובניגון של קרני רשעים, אד"ש לא עשה חזק מאוד. בזמן שהוציאו הספרי תורות אד"ש הביט כל הזמן על הספרי תורות, כל הקפות נגמרו שעה 11:30.
 +
 
 +
עלה לאכול שעה 12:15, עשה קידוש. בזמן שבצע החלה ראה שאין מלח וחיכה וחיפש על השולחן ולא מצא, ואח"כ ששמע שלמה מביא המלח, בצע. (הי' דיבורים רשום במקום אחר). בשעה 2 נגמר, ירד מהאוכל ואח"ז מיד הלך הביתה, ובזמן שיצא שרו ואד"ש עשה בידו ורצו אחריו, ואד"ש שראה בדרך עשה עם ידו והבחורים הלכו ושרו עד ברוקלין, ושם הראה בידו מספיק, והלכו אחריו בשקט.
 +
 
 +
===יום שמיני עצרת:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש שעה 9:55, ירד להתפילה 10:05. ירד עם סידורו והתניא, הביט כמה פעמים בתניא. קיבל מפטיר. הי' דחיפות. הי' ברכת כהנים במוסף. נגמרה התפילה שעה 12:10, עלה לאכול 1:10. הי' דיבורים בענין המפתחות. ירד 2:30, אח"כ נכנס למנחה. אחרי מנחה שר זושא ווילמובסקי ניגון, ואד"ש עשה עם ידו. הלכו לבתי כנסיות. אד"ש התפלל מעריב למעלה בזאל וגם שרו לפני התפילה. יצא למעריב 7:15, וירד להתוועדות 8:20. עשה קידוש, התחילו לשיר והרבי קם ומחא כף והי' שמח, הי' דחיפות. בהתוועדות דיבר בענין שמחת בית השואבה ושמיני עצרת, וסיפר סיפור שהי' לפני מאתיים שנה ומאה שנה מהסיפור שסיפרו שאדהמוה"ז נכנס לסוכה של המגיד והמגיד אמר לו לסגור הדלת, ואמר, שכעת נמצא הבעש"ט בהקיץ, והי' באריכות בזה.
 +
 
 +
בשעה 11 התחיל הרבי לחלק משקה, ומאיר פרידמאן הי' קצת שיכור, אמר לאד"ש שרוצה להתראות עם אד"ש כל שנה, ואד"ש ענה אמן. ואח"כ באו כולם לבקש משקה, והי' רעש גדול והי' כמעט כמו פורים (שנה שעברה - תשכ"ו), ואח"כ בירך ברכה אחרונה ויצא עם ניגון. ההתוועדות נגמרה שעה 12:15, ובשעה 12:45 ירד להקפות. התחילו למכור. בזמן שחילק אד"ש אז משקה, אז רש"ג ביקש מאד"ש מכל בקבוק קצת, וגם נשכב על השולחן, לקח וגם בכה, וביקש הרבה פעמים ונשכר. בהקפות ניגש רש"ג לאד"ש ושאלו האם הוא מסכים שאנשים יתנו על דעתו? ענה אד"ש שלא, כמה פעמים ביקש, ולא רצה. אד"ש אמר כל אתה הראת ואמר שני פעמים ולא רצה להגיד פעמים אותו פסוק, והי' רעש גדול וכך מכרו שעתיים וחצי, ואח"כ התחילו הקפות. גם הפסוקים הושיעה את עמך ופרצת לא מכרו אלא אד"ש אמר לבד שלש פעמים הפסוק ופרצת.
 +
 
 +
נתנו ההקפות הראשון לאד"ש, ורש"ג, ורש"ל, ולחיטריק אמר אד"ש שילך איתו להקפות שיאחז אותו שלא יפול, ואד"ש רקד איתו והי' שמח אבל גם לא נענע עם הראש חזק, ורש"ג לא רקד הרבה זמן וממילא גם אד"ש. חילקו להרבה אנשים וגם לאנשי הקוסולי', והי' הרבה אנשים מהם, גם חייך לאנדו. ההקפות נגמרה שעה 4:15. עלה לאכול 4:30, הי' קהל גדול, היו שני בחורים וישעצקי, ושמשון כהן, ונפתלי ועוד עמדו שם עוד רוסים, אמר אד"ש אתם לא נוטלים ידים ונטלו. גם אכל בנתיים מוצקין, אחים פרוס, ויודל שמוטקין, ויודל שאל הלא עשר תעשר קשור עם יזכור ובא"י לא קוראים עשר תעשר, לא צריכים להגיד יזכור? ענה אד"ש אתה באת על דעת איזה שאלה אתה השואל? כך כתבתי לי (כנראה כך כותב בעל היומן אודות איך ניסח מענת אד"ש להנ"ל). ענה יודל שמוטקין ששואל בנוגע לארץ ישראל, אמר לו אד"ש אז נוגע כעת? אמר שזה נוגע לפסח, וחייך אד"ש ולא ענה, ובירכו ברכת המזון. בשעה 5:30 נגמר האוכל, ומיד הלך הביתה.
 +
 
 +
===יום שמח"ת כ"ג תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא שעה 10, ירד 10:10. מיד התחיל בניגון ועשה עם ידו על מקומו. עלו לדוכן בשחרית, אחרי תפלת שחרית התחילו לסדר הבימה ואד"ש עמד בצד ולא עלה על השולחן וחיכה שיסדרו הבימה, רצה לעלות אמר לו ליב גרונר שיביא המדרגות, ענה לא צריך, והתחיל לטפוס, וליב גרונר רצה לעזור לו ואד"ש לא רצה, ואח"כ התאזר אד"ש ועלה על הבימה. מיד מכרו אתה הראת ומכרו אתה הראת הראשון על דעת כ"ק, אחרי שגמרו אתה הראת הראשון אמר שלא יחזור עוה"פ וגם שלא ימכרו עוד על דעתו. שאלו על אחדים שרוצים מקודם אמר על כרחך [כנראה הכוונה "אעפ"כ"] הוא לא רוצה, אח"כ ביקשו ממנו הסכים, וגם מכרו הופרצת והושיעה את עמך. אד"ש אמר שלש פעמים ופרצת, הושיעה את עמך התחיל להגיד הפסוק ופרצת אחרי אתה הראת השני.
 +
 
 +
הפסוק לעושה נפלאות מאתה הראת השני אמר לתת לר' אלעזר ננס, ואח"כ חילקו לכל יהודי רוסי', ואחרי הושיעה את עמך שר הושיעה את עמך. נגמר המכירה שעה 1:30 ואח"כ הי' הקפות. ואד"ש קיבל הקפה ראשונה ורקד עם רש"ג וסיבב את הבימה (שלש) שבע פעמים, ואח"כ רקד. אחרי הקפות עלה על הבימה והביט עד שהכניסו הס"ת, ואח"כ התחילו בתהחלת שמכרו אתה הראת, והכריז ר' זלמן גורארי' שרוצים למהר שלא ילך הזמן ריק, אמר אד"ש שימלאו הזמן, וכך הכריזו. בהתחלת הקריאה ראה את שמשון כהן אמר לו שילך גם עם כל אחד לתורה, וגם ללוי אמר לברוד ולישראל אמר לר' דוד חזנין ולשאר ולזעליג פלדמאן גם אמר לו שירד, ענה לו שיקבל למעלה עלי', עשה אד"ש עם גבו, נו.
 +
 
 +
אד"ש קיבל חתן בראשית, ומפטיר קזאנובסקי. ובזמן שהלך קאזאנובסקי להתפלל מוסף וחכה קצת, הראה לו השעון אד"ש שכבר מאוחר והתפלל מהר. כשיצא אד"ש אחרי התפילה, שרו גוט יום טוב ואח"ג ניגון התחיל אד"ש. עלו לאכול שעה 4, ואכלו למעלה. באו יהודי רוסי', אחרים לא דיברו בכלל. למנחה ירד 4:50, ובשעה 6:00 מיד נטל ידיו והכריזו שמי שלא נטל ידיו יטול. דיבר הרבה שיחות בענין שמח"ת, בענין ריקוד, ובענין שהחיינו והגענו מה הענין הגיענו להתייגע. ואח"כ עשה קידוש ר' זלמן דוכמאן ואד"ש נתן לו הלחם והוא חילק אח"כ, ואח"כ נתן לו השאר ושהי' לו, וגם נתן להילדים של וואגל מאנגלי', וגם לבנו של ר' אשר ששונקין, והתוועד  עד שעה 7:45.
 +
 
 +
ואח"כ אמר לכל מי שיש לו משקה שיוציא! ושתו כל המשקה, והי' שם בקבוק יין, אמר אד"ש שהבקבוק הזה הולך מיד ממוכר ספרים למקובל. שם ישב ר' יודל שמוטקין והמקובל מקנדה ושתו הרבה משקה, ואח"כ בירך אד"ש, והכריזו שכוס של ברכה יחלקו מחר אחר ההתוועדות של שבת מחר בלילה. אחרי זה התפללו מעריב, ואד"ש אמר קדיש. במשניות מסר צבי שופרין סידור לאד"ש ואד"ש אמר בזה משניות, ושלמה רייניץ התפלל מעריב ומאיר פרידמאן ומאיר אוכלים התקוטטו מאחורי אד"ש מי שיקח הסידור, אבל אחרי התפילה נתן אד"ש הסידור לצבי שופרין, ואמר למאיר פרידמאן שהסידור הי' שלו, ואח"כ כשיצא שר ניגון. ההתוועדות נגמרה 8:45, ואד"ש הלך הביתה 9:10.
 +
 
 +
===יום ש"ק שבת בראשית כ"ד תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש שעה 8:25, ירד לתהילים 8:35. כשראה שהעמוד שבור נעמד והביט. כשגמר החזן ואד"ש עוד לא גמר ואד"ש שם אצבעו במקום שגמר ויצא. ירד להתפלל שעה 10:30, אמר קדיש דרבנן וגם בתהילים אמר קדיש. הביט בתניא ולפני ב"ש אמר משניות. בשחרית התפלל החזן טלעשעווסקי, ובקדושה של שחרית שר ישמח משה בניגון של אתה בחרתנו, ואד"ש חייך. קיבל מפטיר. נגמרה התפילה 12:45. במוסף הביט בחומש. בשעה 1:30 ירד להתוועדות התחיל לדבר כמה שיחות, ואמר מאמר בראשית ברא. [המשך תיאור ההתוועדות נכתב בדף של מרחשון], ואח"כ אמר על רש"י התננים הגדולים שאל למה מביא רש"י שאלתו, ובכלל שברא שנים והרג אחד הי' יכול [לברוא רק] אחד, וגם מה שאמר שמלחן הי' יכול דג מלוח וכו', וביאר בארוכה.
 +
 
 +
ההתוועדות נגמרה 4:30, נכנס למנחה בדלת הראשונה וגם מפה על הסטענדער לא הי',  אחרי מנחה הלך הביתה וחזר מביתו 6:00, וירד לסעודה שעה 6:10. נטל ידיו, והכריזו מי שלא נטל ידיו שיטול, ואח"כ התחיל אד"ש לדבר בענין הקהל העם, ודיבר כמה שיחות. וגם דיבר בענין בנגלה ואמר מאמר לעושה, ואח"כ דיבר שיחות לאורחים שנוסעים, שאפילו שהם רחוק יכולים להיות כאן. ובאו הרבה אורחים, וגם בא שמחה עלבערג ודיבר הרבה זמן עם אד"ש, וגם באו האנשים שמואל פרח ונשקו ידיו של אד"ש. באחד ההתוועדות [השיחות] קם ר' שניאור זלמן גור ארי' לעשות סדר. הראה לו אד"ש בידיו שיכול לישב על מקומו.
 +
 
 +
ההתוועדות נגמרה שעה 1:30, ואמר לנגן הניגון של אדה"ז שלש פעמים, ודיבר בענין שפ"ה קרן השנה, וגם דיבר שיחה בענין כפר חב"ד, ובענין נשי ובנות ישראל, ואח"ז בירך ברכת המזון, ור' זלמן דוכמאן הכריז שישובו כולם על מקומם כל הזמן, אז אד"ש אמר אבל בשמו"ע שיקומו, וחייך. אחרי מעריב הבדיל אד"ש וגם בירך בורא מאורי האש, ואח"ז חילק כוס של ברכה כשעה וחצי, הי' קהל עצום. אחרי כוס של ברכה בירך בברכה אחרונה ואמר ויתן לך עם הרב מענטליק, ואח"ז התחיל הניגון אני מאמין ועמד ושר כמה פעמים, ואח"ז הלך ובירך "יעקב הלך לדרכו".
 +
 
 +
===יום א' כ"ה תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש שעה 12, בחוץ עמד יעקב כץ, שאל אותו אד"ש איך הוא מרגיש? ומה האוזין שקיבל אתמול חכה שנפל (?). נכנס למנחה 3:17, נסע הביתה 6:05, חזר 7:10. התחילה היחידות 8:25, נכנסו הרבה אורחים מקנדה. למעריב נכנס 11:45, נכנסו הלילה שלמה קונין, רייציק ובניו, אלי' רבקין, שלום פלדמן, שמואל ראדאל, משה שניאורסאהן, פרמן, ואח"כ נכנס מאנגלי' 11 (?) ואד"ש נתן לבניו הקטנים כל אחד 50 דולאר, ונכנס דניאל מאייערס, נגמרה היחידות שעה 5:30, חדקוב לא נכנס ואד"ש יצא כמה דקות אח"ז.
 +
 
 +
===יום ב' כ"ו תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש 12:40, מיד יצא לקריה"ת בחוץ אל ידו. למנחה נכנס 3:20, נסע הביתה 5:45, חזר מביתו 6:15. נכנס למעריב 7:03, היום נסע אברהם דונין ודניאל מאייערס. בשעה 11 נכנס חדקוב והי' יותר מחצי שעה, ובשעה 11:40 נסע אד"ש הביתה עם חדקוב.
 +
 
 +
===יום ג' כ"ז תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש שעה 1, נכנס למנחה 3:20. אחרי מנחה ניגש ר' סעדי' ואשתו לאד"ש ואד"ש בירך אותם, והביט אחורי עד שהלכו. נסע הביתה 5:50, חזר 6:55. נכנס למעריב 7:05, בשעה 8:45 התחילה היחידות. נתן להרבה אנשים כסף, אלי זילברשטרום נסע וחזר יום ראשון. נכנסו הרבה אורחים, וגם נכנס בסוף ישראל ליבוב ואמר לו שלא ישביע רצון מהניגון של תחיית המתים בהפ(ס?)טיובול, והי' ששה דקות ואד"ש נתן לו מאה דולאר. לשמואל פרוס נתן מאה דולאר, השתתפות בנסיעה.
 +
 
 +
וגם לראובן דונין נתן ואמר ששמע שמועות טובות מאשתו וממנו, ואמר לו שיקנה לאשתו מתנות ושיקח אחד מהמרכז ויקנה. אח"כ שאל אד"ש למה הוא עוד לא יותר שמח? אמר שמסתכל על הרבי וצחק [כנראה האם כשמסתכל על הרבי יצחק?]. ואמר אד"ש באם הסתכלו כולם עלי אז כבר מזמן כבר בא משיח... נגמרה היחידות שעה 4:30 אלי' רבקין גם נכנס. בבקר שר כמה ניגונים לטייפרקורדער שלי. נסע הביתה עם חדקוב וקרינסקי.
 +
 
 +
===יום ד' כ"ח תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש שעה 12:55, נכנס למנחה 3:25. בבקר ראה דוב חן שהוא צריך לנסוע היום ולא ביום שני שחשב, וביחידות לא הי' והלך ודיבר עם חדקוב, ואחרי מנחה נכנס לחמש דקות הוא ואשתו ובתו, ואד"ש נתן לכל אחד מאה דולאר, ואמר שהלא הם שאלו אותו לבא אז כמו שהוא קרא אותם בשביל [על כן הוא] נתן הכסף. בשעה 4:30 נסע האוטובוס של האנגלים, ואד"ש יצא וחייך לשמרלינג, גם עשה עם ידו לילדים. נסעו עם האווירון, ישראל ליבוב, ראובן דונין, דוב פוטערפאס, ועוד. בשעה 8 נסעו הישראלים, צבי גרינוואלד, ר' ארי' דרוק, וחשבו שאד"ש יצא, אבל אד"ש הי' בחדרו הקטן, והאווירון נסע שעה 9:30. אד"ש נסע הביתה הערב 5:40, חזר 6:55. למעריב נכנס 7:05, הביט על הנוסעים, גם אלי' זילברשטרום נסע ומושקה גרוזמן. בשעה 1:20 יצא אד"ש והביט בזאל ועל רייצבק, ונסע עם קרינסקי.
 +
 
 +
===יום ה' כ"ט תשרי:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש ל 770, שעה 10. נכנס לקריה"ת 10:10, נסע למקוה 12:40, חזר 1:10. נסע לאוהל 1:20, חזר 6:40, עשרים רגעים אחרי השקיעה. מיד נכנס למנחה, ובשעה 7:05 יצא למעריב, ונסע הביתה 7:20 ולא חזר הערב.
 +
 
 +
===יום ו' ר"ח מרחשון:===
 +
 
 +
הבקר בא אד"ש עם יודל שעה 10, ונכנס לקריה"ת שעה 10:20. קיבל רביעי. נסע הביתה הערב 4:35, וחזר 5:35. נכנס למנחה רבע שעה אחרי הדלה"נ, למעריב ירד 7:10, הלך הביתה הלילה שעה 9:30.

גרסה מתאריך 19:42, 24 בדצמבר 2009